Způsobů, jak splnit povinnost předškolního vzdělávání, je několik. Nejčastější je pravidelné denní docházení do mateřské školy, které využívá osmdesát procent dětí. V případě, že spádová mateřská škola nemá dostatek volných kapacit, je možné se začít vzdělávat v přípravné třídě místní základní školy. Individuální vzdělávání využívají především rodiče, kteří mají dostatek času dítěti poskytovat nauku v domácím prostředí. Výhodné je rovněž v případech bydlení v odlehlých lokalitách, kdy dojíždění je časově náročné. Předškolní vzdělávání lze absolvovat i v zahraniční škole. Ve které, kromě pevně daných osnov, si dítě osvojí i základy cizího jazyka. Což v pozdějších letech ocení. Ne nadarmo se tvrdí, že nejlépe paměť pracuje v útlém věku. Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s mentálním postižením. Jinak se ho musí zúčastnit všechny, které pobývají na území naší republiky déle než devadesát dnů.
Přihlášením dítěte do spádové mateřské školy začíná povinné předškolní vzdělávání těm, které dosáhly věku pěti let. Pokud je rodiči vybrána náhradní školka, je vhodné tuto skutečnost řediteli nahlásit. A vzhledem k naplněnosti mateřských zařízení neblokovat místo pro další zájemce. Tento způsob výuky je zajištěn pravidelnou denní docházkou se čtyřhodinovou učební dobou.
U individuální výuky, která převážně probíhá v domácím prostředí, je pravidelná docházka zajištěna automaticky. Osnovy, které jsou na tuto dobu stanoveny, musí být každodenně plněny. Stejně jako ve třídách mateřských škol. Kde dochází po půlročním termínu k přezkoušení. Ze zadaných úkolů jednotlivých oblastí předškolní výuky. Přípravné třídy jsou pro děti předstupněm nástupu do první třídy. A tudíž tím nejlepším tréninkem ve způsobu výuky. Pokud ministerstvo povolilo provozovat povinné předškolní vzdělávání v zahraniční školce, je možné přihlásit dítě do ní. Výhodou pro nadané děti, které zvládají základní určené osnovy, je možnost komunikovat jak v českém, tak anglickém, německém či francouzském jazyce.