Sportovní obuv od Nike zná, měl nebo má většina Čechů a nejen jich. Jde o mezinárodně známou a úspěšnou značku, která patří k největším výrobcům kultovních, velmi kvalitních tenisek a sportovního oblečení. A proto je úžasné, že se i takto velká společnost zajímá o naši planetu a snaží se pečovat o životní prostředí. A nejen to. Dělá toho mnohem víc.
Krok za krokem
Nike se soustředí nejen na vlastní ekologickou výrobu, ale také na vzdělávání ostatních firem zabývajících se produkcí obuvi. Z toho důvodu pro ně připravila příručku s názvem Circularity: Guiding the Future of Design, ve které uvádí deset principů důležitých pro udržitelnou produkci. Celý koncept můžete najít na webu stejného názvu, který je volně přístupný.
Klíč k zelenější budoucnosti
Hlavními součástmi modelu, který samotná společnost využívá jsou následující prvky:
- vysoká odolnost jednotlivých částí boty,
- ekologická výroba díky udržitelným zdrojům,
- možnosti konečné recyklace a opakované použití materiálu.
Všichni potřebujeme obuv a každý rok se jí po celém světě vyrobí neuvěřitelné množství. A obrovské množství se jí samozřejmě také vyhodí. V současnosti není příliš mnoho způsobů, jak recyklovat boty a zároveň není ani moc firem, které by se zabývali jejich ekologickou výrobou. Nike je ovšem výjimkou a chce šířit svou osvětu dál.
Plány do budoucna
Současný vývoj by společnost v následujících letech ještě rozšířit. Již dlouho experimentují s oblečením z recyklovaných plastových lahví. To je ale zatím otázka delší budoucnosti. Nicméně za posledních devět let již efektivně zužitkovali více jak šest miliard PET lahví.
Hlavní oblastí, na kterou se nyní soustředí je využití energie, která bude ze 100 % z obnovitelných zdrojů. Od roku 2025 by ji měly využívat všechny závody po celém světě. Stejně tak se nyní zabývají používáním udržitelné bavlny, čímž by mohli ušetřit miliardy litrů vody. Ta se nyní stává závažným tématem, protože nezávadné vody je čím dál tím méně a přesto s ní neuvěřitelně a naprosto zbytečně plýtváme.